Bussar - Linja-autot

En av mina hobbyer är att fotografera bussar. Jag har gjort det några år men inte så mycket. Jag fotograferar mest de bussar som är mina fordon på mina resor.


Jag hade ett behov att besöka Lappträsk och en vilja att besöka Lappland. Lappland-resan hade jag planerat redan tidigare. Jag funderade och räknade att det är förmånligast att köpa Matkahuoltos Busspass när jag hade så många och långa resor under en vecka. Busspassen möjliggör också pauser och extrabesök i olika platser samt slingringar under resan.
Om jag skulle ha rest två veckor tidigare i Kemi-Torneå hade jag sett Veljekset Salmelas gamla och nostalgiska bussar. Ändå hade Salmelas bussbolag gått i konkurs och konkursbon hade slutat att trafikerade en vecka före min resa.



Som vanligt bodde jag i Joensuu och åkte lokaltrafik i Joensuu. Fyra gånger besökte jag Simpele och en gång i Nyslott. De resorna gjorde jag förstås med bussar.
I slutet av december åkte jag till Lappland. Det mest speciella och komiska fordonet var en Mercedes-Benz Sprinter med ett släp när jag åkte från Rovaniemi till Pyhätunturi. 



I slutet av september 2015 besökte jag Helsingforsregionen några dagar. Veolia Transport hade blivit Transdev Finland och Veolias bussar hade fått Transdevs texter på sig. I allmänhet var största delen av bussar antingen Scania Lahti Scala eller Volvo 8700LE. Dessutom fick jag se och åka också några andra busstyper, t.ex. Mercedes-Benz Citaro och Scania Vest Center H. Nobina Finland har skaffat flera sådana bussar år 2015.


Under de här månaderna hade jag ett par större bussresor, alltså besöket i Helsingforsregionen i september och Busspass-resa i augusti. Bilder från de här finns i särskilda album.
Förutom hade jag några mindre resor i Finland. De mest intressanta bussar på de här resorna var Osmo Ahos 7 (som ersatte tåg mellan Kajana och Uleåborg) och A. Malinens Carrus Classic.
I början av juli åkte jag OnniBus.Com första gången. Jag hade tänkt bara testa Onnibus "duppeldäckare" någon gång.


I början av augusti 2015 köpte jag Matkahuoltos Busspass och åkte bussar runt om Finland i en vecka. Den var min fjärde Busspass-resa. Första resan var i maj 2012. Jag började min resa från Sodankylä. Mestadels åkte jag i Österbotten och Mellersta Finland. Under resan fick jag åka över 50 olika bussar. De bästa bussarna var Veljekset Salmelas gamla bussar (N24 och 42) och Töysän Linjas intressanta bussar.

I våras var jag mycket i Joensuu och hade inte så många bussresor som i början av året. Egentligen åkte jag bara till Sodankylä på påsklov och ett par gånger till Simpele. I juni bodde och arbetade jag i Korsnäs. Därifrån gjorde jag en bussresa till Vasa. Dessutom fick jag åka några gånger Korsnäs församlings buss. Det är inte vanligt att någon församling har en egen buss men Korsnäs församling har en.

I början av år 2015 besökte jag ett par gånger i Kuopio men också i St Michel och Simpele. Dessutom åkte jag mycket i lokaltrafik i Joensuu där jag bor. Skidskytte-VM ordnades i Kontiolax i mars. Det fanns skyttelbussförbindelser till och från stadion. Jag använde dem när jag åkte till stadion för att titta på tävlingarna.

Mestadels var jag i Joensuu och åkte mycket lokaltrafik i Joensuu men jag hann också resa i andra ställen ganska mycket. Jag besökte bl.a. Simpele, Villmanstrand och Helsingfors. På jullov besökte jag Lappland. I Joensuu träffade jag många intressanta lokaltrafikbussar eftersom Savo-Karjalan Linja hade börjat ansvara för lokaltrafik i början av juli. 

I slutet av november var jag några dagar i Helsingforsregionen. Där bl.a åkte jag bussar och besökte olika stadsdelar, kyrkor, platser osv. Jag besökte t.ex. Esbo domkyrka. När jag var i domkyrkan började det snöa ute. Det var fint. Också såg jag nya Scania OmniExpress 320LE -låggolvsbussar och fick åka en av dem. Dessutom fick jag åka bl.a. Veolias eldrivna testbuss.

I augusti flyttade jag tillbaka till Finland och Joensuu. Under min period i Sverige hade det hänt massor av förändringar i lokaltrafiksystemet i Joensuu. Lehtosen Liikenne hade slutat sin verksamhet och Pohjolan Matka hade gått förlustig sin del i närtrafik. Linja-Karjala (som hör till Savonlinja-koncern) och Savo-Karjalan Linja hade börjat ansvara för lokal- och närtrafik. Också linjerna och tidtabellerna hade förändrats mycket. Jag hade många möjlighet att se "nya" bussar i Joensuu. Också åkte jag några gånger i lokaltrafik och fick ta foton om bussarna.

I augusti 2014 hade jag två olika bussreseveckor i Finland. Först köpte jag Matkahuoltos Busspass och åkte bussar i södra Finland i åtta dagar. Efter det s.k. Finland-äventyr var jag hemma i Joensuu i några dagar och fortsatte vidare till Jyväskylä. Där åkte jag lokaltrafikbussar i tre dagar. Sedan fortsatte jag till Lojo via Helsingfors. I Lojo deltog jag i en Bibel-konferens som ordnades i Vivamo (www.vivamo.fi). 

Från och med början av juni till och med början av augusti bodde jag i Eskilstuna i Sverige. Där arbetade jag som sommarteolog/prästpraktikant. Under arbetsdagar/-uppgifter och på lediga dagar hade jag möjlighet att åka bussar och titta på trakten. Det var ganska överraskat att största delen av bussar var Volvo men jag "träffade" bara en Scania-buss.

I april-maj månader var jag i Finland, mestadels hemma i Joensuu. Dessutom besökte jag bl.a. Helsingfors och Sodankylä samt hade en resa till Åbo och Tammerfors (Se den särskilda länken till bilderna nere!). I början av juni åkte jag från Sodankylä till Joensuu och sedan flyttade jag till Sverige. Flyttresans första del var en bussresa från Joensuu till Helsingfors. Bussbilder från Sverige kan ni hitta via en annan länk.

I maj 2014 gjorde jag ett litet ävertyr när jag besökte Åbo och Tammerfors. Där åkte jag lokaltrafikbussar mycket och fotograferade dem. Det var ett bra sätt att se de här städerna. Förstås gick jag också och tittade på de här städerna.

Största delen av januari-mars månader var jag i Joensuu. I början av januari åkte jag tillbaka till Joensuu efter jullov. I början av februari besökte jag Seinäjoki där ordnades kyrkans gudstjänstdagar. Från Seinäjoki fortsatte jag min resa till Helsingfors och vidare till Stockholm och tillbaka till Helsingforsregionen. Efter resan på en vecka åkte jag tillbaka till Joensuu. 

Bussen som jag "träffade" på resan från Helsingfors till Joensuu brann ner senare, i slutet av mars. Det var bra att jag hann fotografera den och åka den bussen.

Jag var några dagar i Helsingforsregionen. Jag deltog i ett möte, träffade några av mina vänner, var en turist osv. Förstås åkte jag många bussar och fotograferade dem. Jag åkte över 50 bussar och tog massor av foton. I albumet finns över 130 bilder. Det finns också en spårvagn i albumet. Den är en liten kuriositet och förstås intressant. 

Under oktober-december var jag mycket tid i Joensuu men jag använde ganska sällan (bara i december) stadsbussar där då. I november besökte jag också huvudstadsregionen där jag köpte bussbiljett på 4 dygn och åkte mycket bussar i lokaltrafiken när jag hade tid mellan andra program och när jag var på väg till någon händelse eller träff som jag hade där. Därför innehåller albumet massor av stadsbussar. På jullov åkte jag bussar några gånger i fjärrtrafiken. Albumet innehåller över 100 foton eftersom jag laddade flera bilder om nästan alla bussar. 

Under juli-september reste jag mycket med bussar. Även om Finland-äventyrets bussbilder ligger i ett annat album innehåller det här albumet över 80 bilder. Igen laddade jag flera bilder om nästan alla bussar. Jag besökte också Sverige. Där åkte jag två bussar och såg hundratals andra bussar. 

Jag köpte Matkahuoltos busspass (för 7 dygn) och reste runt om Finland från den 18 juli till den 25 juli 2013. Under äventyret åkte jag 41 bussar. Det var roligt att besöka olika platser, se många bussar osv.

Under april-maj 2013 var jag mycket i Joensuu och åkte sällan buss. I juni bodde och arbetade jag i Korsnäs och åkte buss många gånger men många gånger med samma bussar. Min arbetsgivare Korsnäs församling har en egen buss som användas mycket i församlingens verksamhet. Hur många församlingar i Finland har en egen buss och flera anställda som har ett busskörkort? En tredjedel av anställda (2 personer) i Korsnäs församling har busskortet.

Till albumet laddade jag flera bilder om nästan varje buss. Bildtexter finns inte på bild utan de finns bredvid bilder.

Jag besökte Rom i mars. Där fotograferade jag bl.a. bussar. Det är normalt för mig men jag fotograferar också många andra sevärdheter. Någon trodde att jag skulle fotografera bara bussar eller att största delen av mina bilder skulle vara bussbilder. Det stämmer inte! Bussar är bara en av mina intressen. 
I Rom fotograferade också de bussar som jag bara såg och som var inte mina fordon.

Jag har åkt buss många gånger och med många bussar under januari-mars 2013. Största delen av den tiden var jag i Villmanstrand där jag använde lokaltrafik nästan varje dag. Under de här tre månader har jag också besökt Tammerfors, Helsingfors, Esbo och Sodankylä. Rombussar finns inte i det här albumet. Jag försöker göra ett annat album om rombussarna.

Först gjorde jag en video men det lyckades inte så bra. Videos kvalitet är inte så bra.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar